Cho kin – japońskie rytownictwo. Japanese metal carving.


Jakiś czas temu zafascynowała mnie japońska metoda rytowania metalu. Zapragnąłem się jej nauczyć. Nie oznacza to bynajmniej odejścia od repusowania i klepania. Pragnąłem jednak dodać i dołączyć do swoich umiejętności właśnie tą nową dla mnie metodę, podobnie jak później grawerowanie europejskie.

Od mojego kolegi i mentora, Toma Oldsmitha nauczyłem się m.in., że opanowanie danej metody zaczyna się od dobrych narzędzi i od profesjonalnego treningu. Nawet jeśli jest się amatorem, który nie ma nauczyciela warto działać od samego początku tak, jak profesjonaliści: takimi narzędziami, takimi metodami, taką manierą i z takim nastawieniem.

Brak mi niestety warsztatu – dobrze wyposażonej pracowni z prawdziwego zdarzenia, ale do tworzenia nowych narzędzi złotniczych wykorzystuję proste narzędzia szlifierskie. Punce repuserskie robię teraz tak samo, jak na początku – głównie za pomocą wiertarki i szlifierki kątowej. Tymi narzędziami zrobiłem też dłutka – „kiri tagane” do japońskiej metody rytowniczej – „cho kin shi” oraz młotki do ich pobijania. W kilku następnych wpisach postaram się przybliżyć tę metodę najlepiej, jak umiem. Jeśli znajdzie się ktoś, kto umie lepiej, wie więcej, ma większe doświadczenie, proszę go, żeby zechciał poprawić moje błędne informacje w komentarzach.

Zaczynam od narzędzi, bo bez nich nie da się zacząć treningu. Do zrobienia dłutek użyłem stali narzędziowych: HSS, W4, M2, wszystkie zahartowane do wysokich wartości i posiadające wyborne wszystkie inne parametry.

Każdy kształt dłutka ma inną nazwę w języku japońskim i różne przeznaczenie czy funkcje. Za ich pomocą można rzeźbić powierzchnię metalu tworząc formy wklęsłe i wypukłe oraz inkrustację punktową, liniową i inkrustację pola czy obszaru o konkretnym kształcie.

Inkrustacja może być płaska, wpisana w powierzchnię tła lub wypukła. Do tworzenia każdej z nich służą specjalne dłutka o szczególnych kształtach.

Skoro brak mi jeszcze dużego doświadczenia i dorobku pięknych i wysokiej jakości prac, pokażę osiągnięcia prawdziwych znakomitych artystów. Oto jeden z piękniejszych filmów, ukazujących tę metodę w praktyce:

A to link do całego zbioru filmów na You Tube, obrazujących metodę cho kin:

- http://www.youtube.com/playlist?list=PLD6504370844C34D8&feature=mh_lolz

Moje nowe dłutka do japońskiego rytownictwa:

Dłutka V-kształtne – „kebori”

Szczegóły kształtu „kebori”:

Dłutka podstawowe płaskie – „kata kiri bori”:

kata kiri bori

Zbliżenie pokazujące szczegóły kształtu „kata kri bori”:

Więcej zdjęć w albumie: http://imageshack.us/g/1/9985833/

W następnym wpisie pokażę młotki do pobijania tych dłutek oraz inne potrzebne do tej pracy narzędzia. Kto wie, może uda mi się zainteresować kogoś tą sztuką, pełną finezji w efektach i w metodzie.

Pozdrawiam serdecznie!

Angus

6 thoughts on “Cho kin – japońskie rytownictwo. Japanese metal carving.

    • Pozwolę sobie mieć odmienne zdanie. Pracuję naprawdę intensywnie aby się nauczyć i jeszcze dalej doskonalić a to, co umiem to nadal tylko część Twojej wiedzy i umiejętności. Nie umiem kuć na gorąco, nie znam chemii do metali, szlifowanie robię jak neandertalczyk kamieniem, jak piszesz o wytrzymałości lutu cynowego (5 Nm/mm kw) to ja potem biegam po necie, żeby spróbować pojąć, jak w prosty sposób zrozumieć, co to Niutonometr. Budujesz palniki i piece jak rakiety a ja mogę sobie podgrzać tylko Dremelem albo na kuchence gazowej. Lutuję jak małe dziecko w przedszkolu a moje łapy wyglądają potem, jakbym to ręce miał połączyć cyną a nie detale projektu.
      Jeszcze się pomęczę, żeby Ci dorównać choćby w połowie. Ale będę pracował tak, żeby to osiągnąć. Jeszcze wszystko przed nami, Tom.

  1. W życiu każdego artysty przychodzi taki czas, że umiejętnościami zrównuje się ze swoim mistrzem i sam zostaje nauczycielem. Gdyby taki stan rzeczy nie miał miejsca to dzisiejsi rzemieślnicy zawsze staliby w cieniu dawnych wyrobników. Twój opis Jacku jest ujmujący w swej skromności. Tylko ludzi szlachetnych, o wielkim sercu stać na takie wyznania i konstruktywną autokrytykę. Uważam, że każdy z nas jest narzędziem w rękach boga i dzięki niemu jesteśmy w stanie rozwijać nasze zasoby wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, nasi mentorzy są tylko stymulantem do przyszłego samodoskonalenia i osiągnięcia poziomu mistrzowskiego.

  2. Zawsze myślałem, że należę do ludzi cierpliwych, podczas wykonywania swojej pracy, ale po obejrzeniu twojego filmu, dopiero teraz wiem co można nazwać esencją cierpliwości. Szukam informacji dotyczących rytowania napisów w metalu, ale nie wiem czy japoński mistrz obrabia twardą stal czy może coś miękkiego, może ty Jacku masz jakąś wiedzę w tym zakresie. Chodzi mi powiedzmy o wycięci loga ( puncy ) na moich wyrobach. Będąc samoukiem z ponad dziesięcioletni stażem, nadal poszukuję informacji…..Napisałeś, że masz braki w sprzęcie, jeżeli masz potrzebę wykucia jakiegoś narzędzia, a sam nie jesteś w stanie tego zrobić to w ramach koleżeńskiej pomocy mogę wykonać jakieś praktyczne oprzyrządowanie, które ułatwi realizację twojej pasji.

  3. Wez pod uwage ze …

    No dobra , trafil mi sie bosiunio tak cholernie skapy , jak tylko zyd byc potrafi. Musze kombinowac azeby zrobic cos co ma rece i nogi, albo zmienic firme. A firmy zmieniac narazie nie mam ochoty, wyzywam sie w robocie i fizycznie i intelektualnie, no i odleglosc 10 minut rowerkiem tez przemawia za. Jeszcze zeby troche wiecej placil…Dlatego pojawiaja sie roznorodne wynalazki na fejsie, bo klejent hamerykanski wybredny jest, a bosiunio szanowny ma wielki talent w kierunku „klienta zlapac, omamic, wydrenowac portfel”. A to co w domciu dla przyjemnosci i dla zaznajomienia latorosli z rzemioslem to inna bajka.

    … cwiec wieku temu uczeszczalem do „sredniej szkoly mechanicznej” :)

Dodaj komentarz

