Nowe narzędzia. Brand new tools.


Gdy zaczynałem trening repusowania musiałem zrobić sobie narzędzia, ponieważ nie było mnie stać na zakup punc czy smoły repuserskiej. Co pewien czas dorabiałem nowe i poprawiałem stare. Wbrew sobie i mimo woli nauczyłem się wytwarzania precyzyjnych narzędzi. Wtedy jeszcze nigdy nie przypuszczałbym, że będę je robił na sprzedaż.
Być może jest tak, że raz wykonane działanie ma tendencję do powtarzania się i teraz, tak jak kiedyś dość często dorabiam nowe narzędzia i akcesoria.
Mając do dyspozycji dzień czy dwa przerwy między kolejnymi projektami i kolejnymi zestawami wykonanych dla ludzi narzędzi zrobiłem też kilka dla siebie.
Nareszcie należycie zaostrzyłem moje najlepsze „kata kiri”, czyli proste, płaskie dłutko japońskie, znane z funkcji imitowania pociągnięć pędzla. Dorobiłem też brakujące „kebori” – dłutko „V”-kształtne o szerokości ostrza 3.5 mm. Oba są wykonane ze stali M2, bodajby jeszcze potężniejszej niż HSS.

P1070473

P1070398

P1070492

P1070450

Zrobiłem też płaski rylec grawerski z uchwytem z drewna akacjowego i uchwyt do niego o przekroju kwadratowym z drewna wiązowego. Oba rylce obsadzone w drewnianych uchwytach a uchwyty zabejcowane i impregnowane miksturą olejowo – woskową.
Oprócz tego zrobiłem rysik traserski ze starego wiertła kobaltowego i wałka bukowego.
Po kilku wcześniej wykonanych podkładach do grawerowania ostatecznie zrobiłem chyba optymalny (przynajmniej dla mnie) podkład z dwóch desek dębowych, połączonych czterema wkrętami do drewna z nałożoną na powierzchni warstewką smoły cyzelerskiej – japońskiej klasycznej „Matsuyani”, czyli bez dodatku wosku pszczelego, jak to ma miejsce w recepturze do repusowania.

P1070522

P1070535

P1070568

P1070570

P1070650

Na pewno nie będę musiał długo czekać, żeby się przekonać, jak się pracuje nowymi zabawkami. W planach mam wiele różnych projektów wymagających ich użycia.

Wszystkiego dobrego! :)

Angus Coppersmith

Informacje o Jacek Doliński >Angus

Po prostu uwielbiam repusowanie i zimne kucie i znajduję wiele przyjemności w dzieleniu się wiedzą ze wszystkimi. I just love to do repousse & chasing and metalsmithing. I'ts my pleasure to share knowlegde with everyone.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Nowe narzędzia. Brand new tools.

  1. pawlo68 pisze:

    Z takim kompletem narzędzi spokojnie zrealizujesz swoje projekty. Miło patrzyć jak warsztat się rozrasta.

    • Dzięki, Paweł. Rozrasta się i przybywa narzędzi, chociaż dość wolno, jak na mój gust. A bez dobrej jakości narzędzi nic się nie uda zrobić. To była pierwsza lekcja, jakiej się nauczyłem od Toma. Może niedługo uda mi się pokazać, do czego przydały się te najnowsze, które zrobiłem.
      Trzymaj się i powodzenia w Twoich pracach. :)

Skomentuj

